Moped (AM körkort)

Denna utbildning är till för de som vill köra EU-moped (AM-körkort) i en hastighet av max 45 km/h. Vi har regelbundna kursstarter till vår populära mopedutbildning och ett upplägg som passar alla!
Pris: 5 750 kr
Bokning: Kontakta oss för bokning
Kommande tillfällen: Se nedan

Kommande tillfällen

13 mars 16:00

3 april 16:00

24 april 16:00

22 maj 16:00

AM körkort för moped klass 1

Innehåll och omfattning

AM utbildningen på Kalmar Trafikskola innehåller all obligatorisk teori och praktik för att få ta AM körkort. Den teoretiska delen består av en teorikurs på totalt 9 timmar, förlagd över 3 tillfällen på 3 timmar styck. Den praktiska delen av utbildningen består av fyra körlektioner på 60 minuter styck med utbildad trafiklärare.

Individuella körlektioner med lärare

För att ge varje elev bästa möjliga utbildning så håller vi våra körlektioner individuellt istället för i grupp. Som ensam elev på körlektionerna får du full uppmärksamhet av din trafiklärare så att ni övar på det just du behöver för att ta körkortet.

Kursstarter och anmälan

När du skriver in dig till utbildningen bokas du upp på samtliga teorilektioner. Datum för körlektionerna får du vid första teoripasset. För att få köra körlektioner måste du ha ett godkänt körkortstillstånd. Körlektionerna sker på dagtid.

Betalning av utbildningen ska ske senast kursstart. Körkortstillstånd ansöker man om på transportstyrelsen.se.

Vem skall gå kursen?

Från det att man är 14 år och 9 månader är det tillåtet att börja övningsköra med moped klass 1 på en godkänd trafikskola. Du kan ta AM körkortet när du har fyllt 15 år, gått en mopedutbildning hos oss, fått godkänt på körningen samt klarat trafikverkets teoriprov.

För att få godkänt AM körkort

För att erhålla AM-körkortet krävs att körningen är godkänd, något som ansvarig trafiklärare bedömer. Dessutom krävs som nämnt ovan, ett godkänt resultat på teoriprovet på Trafikverket. Vi bokar teoriprov åt dig när du är klar för det och har gjort det som krävs, detta är inget som du kan boka själv.

Vid behov av fler körlektioner för att bli godkänd på körmomenten måste fler körlektioner köpas till. Efter att teorin och körlektioner är avklarade behöver man också klara ett teoriprov hos Trafikverket. Trafikverkets teoriprov ingår inte i ovanstående pris.